Search here:

Blog

Naučte se, jak přivést více pacientů do vaší praxe

Snad každý provozovatel zdravotnického zařízení, které funguje díky přísunu nových pacientů, si čas od času láme hlavu tím, jak je oslovit a zaujmout tak, aby chtěli vzít za kliku právě jeho ordinace, nikoliv té od konkurence. Ať už jste reprodukční klinika, stomatologie, nebo biochemická laboratoř, jsou určité ověřené postupy, na které je dobré nezapomínat.

A my se známe?

Nacházet neustále nové zájemce o zdravotní služby v době, kdy se obzvláště v soukromé sféře, počet jejich poskytovatelů neustále navyšuje, nemusí být úplně snadné. Jako v jakémkoliv jiném oboru, pokud chceme oslovit určitou skupinu lidí, musíme začít tím, že dokonale poznáme, kdo tito lidé jsou. A k tomu také, co jsou jejich cíle, přání a potřeby. Jedině tak můžete začít komunikovat cíleně a způsobem, který bude tyto jejich potřeby a přání reflektovat.

Nebojte se zaměřit na detaily, kromě lokality jsou důležité také věk, pohlaví, profese, zájmy atd. Tyto znalosti se vám pak budou hodit nejen při plánování dobře zacílených marketingových kampaní. Poznat své pacienty můžete mimo svoji ordinaci nejlépe tam, kde se setkávají. Nejjednodušší cesta, kterou se můžete vydat ihned, je online svět. Projděte si pacientské portály, zapojte se do diskuzních fór, nebo skupin na sociálních sítích určených pacientům právě z vašeho oboru. Nebojte se interakce přes sociální sítě, umožní vám mimo jiné právě i komunikaci s vámi zvoleným publikem.

Chytnout a nepustit

Pokud se vám kartotéka nebo medicínský program pomalu plní pacientskými jmény, a vy přestáváte mít přehled, určitě nezapomeňte na pomocníky, jako např. systémy CRM (Customer Relationship Management). Ty pomáhají řídit vztahy se zákazníky právě tím, že umožňují nejen shromažďovat, ale i třídit a jinak zpracovávat údaje o zákaznících-pacientech. Pomůže vám také při cílení vašich služeb a ulehčí vám budování dlouhodobých vztahů. Dobrý CRM systém vám pomůže v oblasti komunikace, marketingu, obchodu i servisu. Snáze si tak udržíte pracně získané pacienty a najdete další nové, protože budete umět lépe vyhodnotit, kdo vaši pacienti skutečně jsou.

Informované rozhodnutí

Pokud se vám nějakým způsobem podaří udělat na pacienta první dojem natolik pozitivně silný, že vás odmění návštěvou webových stránek, nebo třeba telefonátem, ujistěte se, že jste na takovu jeho přednávštěvu připraveni. Jsou vaši spolupracovníci schopni podat uspokojivé informace po telefonu nebo emailu? Najdou vaši pacienti na webu snadno všechny potřebné informace? Především by neměly chybět kontaktní údaje, ordinační doba, přesná adresa (doplněna případně o detailnější popis cesty), informace o službách a jejich cenách, čekací době, ale v neposlední řadě také nezapomínejte uvádět, s jakými zdravotními pojišťovnami máte smlouvu, a jaké jsou podmínky pro pacienty bez pojištění. Jen tak se vyhnete nepříjemnostem vyplývajícím z nepochopení při již osobním setkání. Vyšší důvěru u pacientů vzbudíte také tím, že na svém webu zveřejníte fotografie a informace o jednotlivých členech týmu.

Být a být vidět

Jestliže už máte funkční ordinaci, vyladěné webové stránky, proškolený personál, dostatek elánu, a znáte své pacienty, je na čase nechat svůj skvělý potenciál zúročit pomocí marketingových aktivit. Nebojte se nechat si v této disciplíně poradit od profesionálů, uvidíte, že se vám jejich znalosti marketingových nástrojů vyplatí. Marketing je pro vás možná abstraktní, nebo příliš široký pojem, pouštět se do něj na vlastní pěst bez dostatečných zkušeností se obvykle projeví jen finančními výdaji, avšak s minimálním účinkem. Nejen zde se vám bude hodit znát vaše potenciální pacienty. Jak? Každá věková skupina pacientů používá rozdílné zdroje informací. Budete tak potřebovat využívat různé nástroje s ohledem právě na věk, a nejen to. Je např. více pravděpodobné, že starší generace oslovíte spíše pomocí loajálního přístupu, zatímco mladší generace zaujmou inovativní řešení, flexibilita apod. Vědět, ke komu chcete hovořit, je zkrátka skutečně základní esencí vašeho úspěchu.

Co je psáno, to je dáno

Většina pacientů, kteří budou chtít využít vaše služby, se bude snažit vás poznat ještě dříve, než vkročí do vaší ordinace. Bohatým, a velice snadno dostupným, zdrojem informací, je právě internet. Ne vždy se ale o sobě musíte dočíst jen lichotivé informace. Hlídejte si proto, co a kde se o vás píše. Pokud je někdo nespokojený, a vy máte možnost reagovat, udělejte to. Buďte připraveni uznat chybu, omluvit se, vzít si ponaučení. Pracujte neustále na tom, aby o vás spokojení pacienti šířili pozitivní informace, nejen ústně, ale také sdílením referencí a udílením hodnocení všude tam, kam vaši pacienti pro informace chodí. Pokud s tím nemáte žádné zkušenosti, zeptejte se marketingových odborníků na možnosti v oblasti online reputation, právě toto může být pro získávání nových pacientů klíčové.

Zaměřením se na těchto pár bodů vám určitě pomůže být vašim pacientům zase o krok blíž. Získávání něčí důvěry v oblasti péče o zdraví je ale proces nekonečný, a dá se také neustále zdokonalovat. Pokud jste v získávání pacientů už zkušenější, zkuste jim také vždy nabídnout něco jiného, co vás odliší od konkurence (tzv. USP), něco navíc, co jinde nedostanou.

Sledujte konkurenci, poučte se z jejich chyb a inspirujte jejich úspěchy. A jestliže jste se pro získávání nových pacientů již vrhli i do využívání sil marketingu, ať už sami, nebo s pomocí marketingové agentury, neustále svoje kroky vyhodnocujte. Jaká je optimální konverzní cesta? Který komunikační kanál mi přináší nejvíce kontaktů? Kolik zaplatím za jeden kontakt? A vyplatí se mi to? Pro úspěšné plánování dlouhodobých strategií, byste na tyto otázky totiž měli znát odpověď.