Search here:

Blog

Máte svého superhrdinu?

Umí používat slova jako zbraň. Skládat je tak, že prodávají. Je superhrdinou obchodu.  COPYWRITER - POWERCREATORMáte už toho svého? 

Nesnesitelná těžkost psaní

Odborník na slovo vzatý, i tak by se dal definovat copywriter, neboli tvůrce reklamních a prodejních textů. Být copywriterem ale neznamená jen umět psát. Znamená to psát tak, aby příjemce sdělení reagoval způsobem, jakým potřebujete. Přitom nezáleží na tom, zda píšete text na webové stránky, leták, článek do novin nebo příspěvek pro sociální sítě, princip je pořád stejný.

3 esence skvělého textu

Aby text vyvolal vytouženou akci, je zapotřebí mít vždy na mysli 3 základní složky: publikum, médium a sdělení. Uvědomit si, koho má váš text ovlivnit, umět se vžít do jeho kůže, snažit se poznat jeho kulturu a přesvědčení. Psát tak, aby mělo publikum z vašeho sdělení nějaký užitek. Aby ho vaše slova přesvědčila o tom, čeho se snažíte dosáhnout, aby se dozvědělo, co mu potřebujete říct, aby věděl, jak se má zachovat a proč. A pro vaše slova zvolte to správné médium, kde právě toto sdělení bude moct nejlépe plnit svůj účel.

 

Jak neztratit kontakt

Ať už je vaším publikem kdokoliv, existují také téměř zaručené cesty, jak o své příznivce rychle přijít. Těmto cestám vám však doporučujeme se důrazně vyhnout, především:

  • zacházení s publikem jako s hlupáky,
  • používání jazyka, kterému nerozumí,
  • psaní pro psaní, které nemá žádnou pointu,
  • vynechávání nadpisu,
  • příliš dlouhý a nepřehledný text.

Ostych stranou

Jak už víme, copywriting není jen psaní. Je to psaní s jasně daným cílem – prodat, přesvědčit, informovat. Psát tak, aby to lidé chtěli číst, aby vám uvěřili, aby se ztotožnili s tím, co říkáte. Copywriter je jako kouzelník se slovy. Jen místo králíků z klobouku tahá platební karty z peněženek zákazníků. A to neumí každý. Pokud k nim nepatříte ani vy, je možné se tajům copywritingu naučit, nebo si nějakého profesionála najmout. Uvidíte, že si za toto rozhodnutí nakonec sami poděkujete.

„Jasný cíl „prodat“ je vlastnost copywritingu, nikoli jeho morální kaz. 

Dokud si myslíte opak, budete psaním mučit sebe i druhé.“ 

Otto Bohuš

Pero ostré jako břitva

Rozhodnete-li se najmout si za své tvrdě vydělané peníze experta na slova, zkuste ho nejdříve podrobit malému testu. Měl by se ideálně angažovat v průběhu celého projektu a udávat směr celé komunikační strategii. Mimo jiné totiž:

  1.   Od vás vyžaduje podklady
  2.   Touží poznat vaše podnikání, myšlení i cílovou skupinu
  3.   Svoji práci miluje
  4.   Nebojí se sdílet s vámi předchozí pracovní zkušenosti
  5.   Rozumí principům marketingu

Splňuje váš favorit tyto předpoklady? Skvělé, pak mu dovolte převzít za vás otěže psaného textu a ukázat, zač je toho litera. Nezapomínejte však, že pro úspěšnou spolupráci s copywriterem je vždy zapotřebí oboustranná spolupráce. Nikdo nedokáže popsat a prodat váš business, pokud vy mu neumožníte ho dokonale poznat.

Lepší holub v hrsti

Nemáte dostatečný rozpočet na to, abyste si platili profesionála, ale cítíte, že vaše texty by nepotěšily ani vaši babičku?

Pak je zřejmě na čase ořezat tužku a začít psát. I dobrému psaní se totiž dá naučit, stejně jako kreativitě. 

5 tipů, jak se naučit měnit svět pomocí slov

1. Choďte s myslí otevřenou

Abyste dokázali někoho přesvědčit, musíte umět přemýšlet jako on, dostat se mu do hlavy, chvíli se v ní zabydlet a dívat se na svět jeho optikou. Stejně tak je důležité rozšiřovat si obzory. Pokud chcete umět dobře psát, nejlépe budete trénovat, jak jinak než, čtením. Začít můžete třeba s 1001 knih, které musíte přečíst, než zemřete 

2. Učit se, učit se, učit se! 

Ani mistr tesař z nebe nespadl, nebo jak že vlastně zní tahle poučka? Jistě, i disciplína jménem copywriting má mnoho svých pravidel, postupů a know-how, která se však dají naučit. Pokud se chcete psaní věnovat opravdu svědomitě, nebude na škodu přečíst si literaturu o copywritingu a naučit se alespoň základní vychytávky. Navíc už Henry Ford říkal, že kdo se celý život učí, zůstává mladý, tak to jistě stojí za vyzkoušení. 

Pomoci vám mohou třeba tyto zdroje:

3. Kreativita do každé rodiny

Slovy Reného Nekudy je kreativita něco jako myšlenkový sval a dá se trénovat. Takové trénování může vypadat různě, hravým způsobem takový trénink nabízí třeba Kreativní zápisník od R. Nekudy, lektora kurzů tvůrčího psaní. 

Z knižních zdrojů by vás ale neměly minout ani tyto evergreeny:

  •     Austin Kleon: Kraď jako umělec
  •     Derek Thompson: Hitmakeři

,,Creativity is intelligence having fun.“ 

Albert Einstein

4. Mistr písař

Slyšeli jste už o pravidle 10 000 hodin? Toto pravidlo říká, že abychom se stali mistrem nějakého oboru, je potřeba mít odpracováno či odcvičeno právě 10 000 hodin (nebo 10 let). Tuto myšlenku poprvé přenesl na papír Malcom Gladwell v knize Outliers, u nás známou pod názvem Mimo řadu. Se psaním tomu není jinak, jen trénink dělá mistry. Pokud byste chtěli zkusit psaní pod odborným dohledem, můžete vyzkoušet třeba Kurz tvůrčího psaní.

5. Hlavně vydržet!

Abyste mohli začít sklízet sladké plody svého úsilí, je k tomu zapotřebí ještě i „tajné“ přísady jménem vytrvalost (a trpělivost). Trénujte psaní kdykoliv budete mít třeba jen 10 minut času, a nebuďte zklamaní, když vaše výtvory nebudou hned zkraje aspirovat na Pulitzerovu cenu. Vzpomeňte si na J.K.Rowlingovou, která na začátku své kariéry dostala nespočet odmítavých reakcí od různých nakladatelství. Nemusíte tedy usilovat o napsání světového bestselleru, naučte se ale mluvit jazykem vašeho publika tak, aby vás chtěli poslouchat. Abyste je vy díky svým textům dokázali přimět k vytoužené akci.

Mocné emoce

Jak je zřejmé, naučit se psát prodejní texty nelze přes noc. Psaní je věda, o které by se dalo napsat tolik, že by to ani nikdo nechtěl psát (číst?). 

Kdyby však jen jedno pravidlo mělo být všem vtloukáno do hlavy, jako conditio sine qua non, tedy něco, bez čeho se neobejdete, mělo by to podle nás být právě tohle: 

„Touch people’s hearts and you’ll reach their minds.“

 Tina Konstant