Jak se pacienti rozhodují?
Pacienti se rozhodují dlouho a složitě. Výběr lékaře a elektivní zdravotní péče není impulzivní nákup. Lidé o výkonu často přemýšlejí měsíce až roky. Jejich rozhodnutí, až na výjimky, ovlivní informace z mnoha zdrojů jako jsou blízcí a známí, sociální sítě, online diskuze, informační portály atd.

Realita je, že pacient-laik většinou nemá šanci si racionálně a kvalifikovaně vybrat ideální pracoviště, operatéra či zákrok nebo léčebný postup. V Medical marketingu se rozhodování pacientů říká “patient journey”. Patient journey začíná uvědoměním si potřeby zákroku či jiné zdravotní péče a končí realizací.
Jak tedy nejlépe oslovit a získat potenciálního pacienta? Využitím více dostupných komunikačních médií a formátů. Tedy využitím kompletního Medical marketing mixu a dosažením synergického efektu.
Co patří do Medical marketing mixu?
- Psát pro laiky srozumitelný obsah. Mluvit jejich jazykem a informace strukturovat.
- Vizuálně komunikovat. Např. edukativní videa jsou fajn. Mimochodem, víte, že druhý největší vyhledávač je YouTube?
- Optimalizovaný web pro snadné zobrazení na mobilech je základ.
- Spokojení pacienti jsou základ. Bez nich na marketing zapomeňte. Pokud je máte, je nutné jim umožnit se o jejich zkušenost podělit. Recenze, poděkování apod. jsou esenciální.
- Trochu (někdy více) placené reklamy v podobě PPC je do Medical marketing mixu potřeba.
- Profily na sociálních sítích je nutné zřídit a spravovat.
- A v neposlední řadě je nutné nastavit komunikaci s pacienty a získávat od nich zpětnou vazbu.
Vynechání některých aktivit či jejich neprofesionální realizace ve finále oslabuje celkovou efektivitu marketingu kliniky či lékaře.
Někdy může být matoucí, že ne všechny aktivity přímo generují poptávky a pacienty. Je tomu tak proto, že aktivity jako jsou pozitivní recenze nebo edukativní články, pacienta utvrdí v jeho rozhodnutí o výběru lékaře, ale finální objednání provede na www stránkách či telefonicky. Proto je nutné všechny aktivity sofistikovaně vyhodnocovat a nerušit ihned aktivity, které se na první pohled zdají nekonverzní.
Pozn.: (nekonverzní = negenerující objednávky či konzultace)